Jul i Auckland

God jul på er allihopa! Min jul har varit annorlunda utan snö, julskinka och knäck, men ändå mysig! På julafton gick Jag, två svenska tjejer + två tyska killar till en affär som hade europeiska matgrejer så på kvällen hade vi julmiddag med sill, potatis, knäckebröd och kaviar + lussebullar å pepparkakor så klart - asgött. De konstigaste av allt är väl att jag fick lov att åka till andra sidan jorden för att förstå att kaviar faktiskt smakar riktigt bra. Igår blev en lugn dag, men på eftermiddagen orkade jag och Malin i alla fall ut på en promendad. Gick till mount Eden, en vulkan som finns här, fast vet inte om man borde på kalla kullar under 200 m för berg, tvekis.

Idag åker jag vidare mot Thames, ska träffa upp wwoof familjen där innan vi åker till deras beachhouse. Får se när jag får internet igen.

Ha det så bra!

Hallå där friends

Dan före dopparedan redan! Under senaste veckan har vi gjort en hel del. Vi lämnade waitomo och åkte Mot auckland där vi bara spenderade natten innan vi åkte upp mot Coromandel. Hade en superdag då vi hyrde cyklar, paddlade kajak och badade på hot water beach. Vi hann också med att laga sjukt god mat och baka lussebullar, (på verandan i klänning= ny upplevelse)

Vi åkte sen vidare till northland och paihia där vi bodde på ett supermysigt hostel nära stranden. Paihia hade massor av kul grejer att göra, ni får kika in bilderna nedan:)

Vi kom tillbaka till Auckland i lördags och gick ut för att käka eftersom de var sista kvällen innan Johanna skulle åka hem till Sverige. Åh vad vi har haft det bra tillsammans, bättre resebuddy är helt klart svårt (läs omöjligt) att hitta! Tackar för 6 fantastiska veckor med dig och önskar dig all lycka till med ditt nya äventyr:))

Jag är kvar här i Auckland och firar jul innan jag drar mig mot coromandel för att wwoofa hos en familj där mina huvudsakliga uppgifter verkar bli att laga mat och ta hand om barn, klagar inte! :)

Auckland, sky tower

Hostelets takterras
Baka!

Mm

Paddling på g

Hot water beach

En nice strand för oss själva

Delfiner i regnet!
båttur i paihia
"Hole in The rock"

Tur upp till cape regina

Nordligaste punkten på NZ

Surfa på sanddyner

Åkte buss på 90 Miles Beach hem:)

God jul till alla er och gott nytt år! :)

Hej och hallå

Kan inte förstå att det redan varit lucia och snart jul! Här är julkänslorna inte riktigt de samma som hemma, men på något sätt gillar jag kombon sommar och jul, kul med något annat för omväxlings skull:)

Hur som helst, i måndags stack vi ut på riktig Bush-Walk på en led som heter Corpland track. Vi hade tur att den var öppen, den hade varit stängd på grund av regn och eftersom det regnar 10-14 meter om året här så blir det rätt mycket vatten när det väl regnar. Det hela började med att vi fick vada genom en flod och Efter 7 h i dyngblöta kängor kom vi fram till stugan där bästa delen av hiken väntade, hot pools, ashäftigta varma källor/pölar som vi badade i. Trökigt väder men roliga dagar.
Resten av veckan har innefattat en hel del resande, vi har tagit oss ända från westland till waitomo vilket är ca 33 timmars restid.

Just nu är vi i waitomo och här finns; ingenting, förutom några sjukt coola grottor. Idag har vi därför black water raftat i waitomo caves, så himla häftigt. Vi fick varsin gummiring som vi hade där nere till att glida och hoppa ner för vattenfall med. En höjdpunkt var att se ett helt valv med lysmaskar ovanför sig. Detta låter ju mest skumt när jag förklarar men de var i alla fall en riktigt rolig upplevelse.

Bra vecka, rolig hike, skön löpning och god mat. Veckans minus får bli de sjukt långa bussresorna och sydöns sandflies; svenska myggor kan slänga sig i väggen.

Blöta fötter

Stannade vid "Pancake rocks" på väg till Nelson
Sånna här kan man köpa här:)

Halva outfiten på inför rafting och har tyvärr inga andra bilder från när vi var sjukt snygga i hjälm och grejer...
Glassfika, NZ kan sina glasssmaker kan jag lova!

Ha det!:)

Hallå igen

Tiden går himlans fort, redan varit ute i 4 veckor! (Va!?) i veckan drog vi som sagt ut på vandring, kepler track, så grymt kul/vackert/fint så det är svårt att ta in. Tyvärr glömde jag den lilla detaljen att ta med mig kamerabatteriet...(klantarsel) men vi hade i alla fall otroligt tur med vädret och så det var väl det viktigaste. Helgen spenderades sen i Queenstown som var en riktigt mysig stad med goa restauranger, stort utbud av adrenalinkicksaktiviteter och grymt uteliv. Idag åkte vi vidare till Fox glacier för att imorgon ge oss ut på en tvådagars hike till ett ställe som heter welcome flat hut, ser vi fram emot och håller tummarna för att vi slipper regn! :)
Första stugan, luxmore hut
Utsikt från ballen

klart man tar med hamburgare första dagen!

On top of The world ( nästan), mount luxmore.

Sista stugan låg vid denna snygga sjö
Vin i kåsa, jodåsåatteeee

En öl eller tre var vi och några sköningar vi träffade under dagarna värda när vi var tillbaka i te anau
Och gissa vad vi gjorde i helgen!?
Hehe

Hejdå-Queenstown-pizza på The cow

Hejhej!

Närmen tjena!

Nu har vi kommit ända ner till Queenstown, Update kommer här i bilder eftersom de är så himla Easy ;)

Åkte från kaikoura och kom fram till lake tekapo som förmodligen är en av de vackraste platser jag någonsin varit på.

Hejhej!

Gick på spa!

Skulle egentligen åka till NZ högsta berg Mt. Cook, men tyvärr var vädret för dåligt så vi tog oss upp på Mt. John istället vilket också var grymt vackert!

Ganska fin lunchutsikt!

Kväll nere vid sjön! Senare samma kväll hängde jag med några från hostelet till en kyrka som fanns där, lake tekapo är tydligen den näst bästa platsen i världen för att fota stjärnor, vilken himmel!

Fick bra platser på bussen till Queenstown, där man nästan kunde se Mt. Cook mellan molnen!

Queenstown är grymt mysigt, här var en bar med brasa :)
Igår gick vi till världen godaste hamburgerställe, fergburgers, wow.

Ah, in heaven!

Imorgon drar vi till kepler, dags för en great Walk, tillbaka på torsdag i queens igen!