FIJI Baby

Hej på er.
Nu så, ska berätta om Fiji! Vi kom alltså till savusavu, ett superlitet ställe på den näst största ön i Fiji. Spenderade två nätter där, städade båten, spanade in staden och marknaden.

Vi tog sen bussen till västkusten för att ta färjan till Ovalau. Bussresan var helt klart den värsta jag varit med om, men allt gick bra tack och lov. Vi kom till Ovalau och levuka där vi stannade 2 nätter. Ovalau är otroligt oturistigt på alla sätt och lät oss komma nära fiji's människor och deras kultur. Aldrig har jag mött så många vänliga och givmilda människor. Levuka var tidigare fiji's huvudstad och bjöd på cool arkitektur, lite hiking och vår första kava session.

Vi drog sen vidare norr ut till silana village stay och byn Arovudi. Som de två enda turisterna blev vi grymt väl omhändertagna. Byn är i stort sätt självförsörjande och har allt de behöver, tak över huvudet, mat som växer i djungel, kava att dricka och en gitarr att sjunga till. Det var riktigt kul att få vara en del av deras vardag för några dagar.

Efter Ovalau tog vi oss till den lilla paradisön leluvia, totalt annorlunda. Det är en supereliten ö med bara ett resort där vi bara hade det grymt skönt, sol, bad, snorkling, öl och god mat. Kanske den mer typiska bilden av Fiji.

Sista dagarna spenderades på coral coast, som också var ett resort. Grymt roligt ställe med många coola travelers! Snorklade med hajar, paddlade Kayak och hade de allmänt bra.

En natt i Nadi och sen var det dags för att flyga tillbaka till NZ. Grymt kul att få uppleva Fiji's kultur, hur annorlunda man faktiskt kan leva, så enkelt och så meningsfullt, samtidigt superskönt att få bara slappa och ha semester, absolut supernöjd med våra dagar där. Nedan följer en rejäl bildbomb!

Stor puss å kram!

bush promenad i Savusavu
Team Mariposa
tog gummibaten till pa en liten utflykt
sista middagen pa baten, god mat, underbara manniskor
Forsta natten i vanlig sang pa 14 dagar, weeeiiihooo
fodelsedagspicknick, blev rejalt overrskade nar vi kommer upp pa toppen av det som bara ser ut som en kulle och sa mots vi av ons rugbylag som tranade infor helgens match, gotta love the unexpected.
Levuka
alskar alla sma markets
salana visade oss hur man vaver med cocosnotsblad
Zac och the kava Bowl
Kava session
Har blev vi serverade frukost lunch och middag varje dag, hur lyxigt som helst och sala lagade godaste maten
Kidsen fangade rakor till varan lunch
vattenfall
bush hike up till Zac´s farm
Sa har lagade man 'bread fruit' - saaaa himla gott
lite dans performance
Har var koket i deras hus
varldens finaste lunch, Bread fruit, rakor i vitlok och kokosnots sas med karesi och aubergine.
byns strand
Solnedgang
En liten morgonrunda blev det, morgondopp och frulle pa stranden...en alldeles for bra morgon med andra ord
momma
Vi akte ut och fiskade med Solo, ingen fisk= ingen lunch, haha, nagra smattingar fick vi i alla fall
en liten firre
Ovalau
Familjen tog oss med pa rugby game i Levuka
Har ar leluvia

chill
gratis taxi, tacktack
beach house, coral coast
Fiske och snorkel utflykt pa coral coast
mumma
hej fran Tva som precis snorklat med hajar
det gick snabbt att komma tillbaka till NZ, flygplan, vilken uppfinning