Att segla från Nya Zeeland till Fiji

Hallå. Tänkte försöka dela med mig av mina äventyr från de senaste tre veckorna, för wow, det har verkligen varit helt fantastiska dagar! Börjar med seglingen.

Lördagen den 19e maj lämnade vi Opua Marina bakom oss och satte segel mot Fiji. Sydöstlig vind, 7 knop och solsken, perfekt, ända tills jag fick en himla konstig känsla i magen. "Va vad är det här? jag blir ju inte sjösjuk" men haha där fick både jag Marion och Agathe ge efter och inse att jo det blev vi visst, och inte så lite heller. Där satt vi alla tre med varsin hink och gjorde det enda vi förmådde oss att göra, spy. Efter några timmar satte Jerome på Bob Marley's låt three little birds, och "don't Worry about a thing, 'cause every little thing gonna be alright" ljöd ut över hela båten -come on girls we are going to Fiji!! Tack Jerome. Just där kändes de närmaste 10 dagarna som en evighet, och vi kunde inte hålla oss för skatt åt den ironiska situationen, heja oss! 

Turligt nog gick sjukan över nästa dag och vi kunde njuta av resten av seglingen som visade sig skulle ta endast 8 dagar tack vare den fina vinden. Vilken upplevelse, olikt något annat jag gjort. Tänk dig, oändligt hav åt alla håll, mäktig känsla, där ute känner man sig ganska liten kan jag lova. Det var härliga, slappa dagar med massor av tid att bara vara, laga god mat, ( även fast det var en riktigt utmaning i det mycket gungiga köket) lyssna på musik och nappa i solen. 

Det jag kommer sakna mest är kanske nätterna. Vi turades om att hålla vakt, 3 timmar med tid att ha hela stjärnhimlen för sig själv, se månen gå upp över havet, se vågorna lysa upp i Violet ljus från bioluminicens varje gång båten slog mot en våg, höra vinden som ven i seglen och som fick båten att gå som en pil i mörkret, känna värmen från en kopp varm choklad i handen. Åh. 

Trots att det var härligt så var det absolut en utmaning, både mentalt och fysiskt. Konstigt att ha så mycket tid och ingenting som måste göras och man blev sjukt trött av den ständiga rörelsen på båten. Vi var alla lättade och glada när vi tillslut såg Fiji i horisonten. Wow, coolt sätt att resa på, gav absolut mersmak!

Firade med öl väl i hamnen, bra gjort team Mariposa.
 

Morgonvakt 
Frulle i soluppgången 
Fångade en ca 35 kgs wahoo, fick vara riktigt kreativ och hitta på 8 måltider med fisk, gott! 
Här spenderades mycket tid, läsa, nappa och lyssna sommarprat.
En skön eftermiddag 
Världens coolaste seglarfamilj
Två glada 
Laga mat!
Här sov vi!
 
 Puss och kram på er, nästa inlägg tillägnar jag Fiji! Hörs snart.


 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0